1.0 PENGENALAN:
Sistem percukaian di Malaysia mempunyai kepelbagaian yang mana cukai
ini merupakan aset penting sebagai
pendapatan kerajaan Malaysia.”Cukai di definisikan sebagai bayaran wang atau
bukan wang yang di wajibkan oleh pihak kerajaan terhadap isi rumah atau firma
untuk membiayai perbelanjan kerajaan”.(Munzarina et. al.2011).Cukai di anggap
sebagai bocoran dari aliran pusingan pendapatan negara kerana keuntungan firma
akan di kurangkan selepas dikenakan cukai keuntungan syarikat.Manakala
pendapatan boleh guna isi rumah akan di kurangkan setelah di kenakan cukai
pendapatan persendirian.Cukai ini tidak boleh mempergiatkan aktiviti ekonomi
sekiranya kerajaan tidak membelanjakan hasil cukai tersebut.
Cukai-cukai yang di kutip oleh kerajaan Malaysia dikategorikan
kepada dua iaitu cukai langsung dan cukai tidak langsung.Cukai langsung ialah
cukai yang di kutip secara terus daripada pihak yang wajib bayar dan beban
cukainya tidak boleh di pindahkan kepada pihak yang lain.contohnya cukai
pendapatan individu.Manakala cukai tidak langsung pula merupakan cukai yang
boleh di agihkan sepenuhnya atau sebahagiannya kepada orang lain selain mereka
yang dikenakan cukai tersebut.Contohnya adalah duti eksport,duti import,duti
eksais,cukai jualan dan cukai perkhidmatan.
Sistem percukaian di Malaysia merangkumi tiga bentuk cukai iaitu
cukai progresif,cukai berkadaran(proposional) dan cukai regresif.Cukai
progresif ialah cukai yang kadarnya semakin tinggi apabila pendapatan
bertambah.contohnya cukai pendapatan individu.Cukai berkadaran pula ialah cukai
yang yang di kenakan pada kadar yang tetap dan tidak di pengaruhi oleh
pendapatan.Ini bermakna jika pendapatan bertambah,kadar cukai masih sama tetapi
jumlah cukai yang perlu di bayar yang bertambah.Contohnya Cukai pendapatan
syarikat.Manakala cukai regresif pula ialah cukai yang kadarnya semakin menurun
apabila pendapatan bertambah.Contohnya cukai jualan ke atas barang keperluan
seperti beras.( Chang L.M & Foong
H.Y,2007).Apa yang akan di bincangkan di sini ialah cukai langsung iaitu khusus
kepada cukai pendapatan individu.Apa itu cukai pendapatan individu dan kesan
pelaksanaannya kepada ekonomi Malaysia
KANDUNGAN:
2.0 CUKAI PENDAPATAN INDIVIDU
Cukai
pendapatan individu ialah satu cabang dari pendapatan langsung kerajaan
Malaysia.Cukai langsung ini di letakkan di bawah kawal selia Lembaga Hasil Dalam Negeri(LHDN).Cukai
Pendapatan bermaksud cukai yang di kenakan ke atas semua jenis pendapatan yang
di terima oleh individu atau syarikat di
Malaysia atau luar Malaysia(Seksyen 3 ACP).Jeyapalan Kasipillai & Mustafa
Mohd.Hanefah.(1998).
Individu Yang
Layak Membayar Cukai:
Mulai Tahun 2010 individu yang mempunyai pendapatan
penggajian tahunan melebihi RM26,501 (selepas potongan KWSP) perlu mendaftar
fail cukai pendapatan.Sekiranya pekerja layak dikenakan potongan PCB(Potongan
Cukai Bulanan), pekerja dinasihatkan mendaftar fail cukai pendapatan terlebih
dahulu sebelum potongan PCB dibuat.
Dibawah
ini di lampirkan jadual cukai pendapatan individu yang di kenakan ,Berdasarkan laman http://www.hasil.gov.my/goindex.php?kump=5&skum=1&posi=5&unit=1&sequ=1
(12hb
Mac,2012)
2.1 JADUAL KADAR CUKAI
JADUAL CUKAI
|
||||
KATEGORI
|
BANJARAN
PENDAPATAN BERCUKAI(a)
|
PENGIRAAN
RM
(b)
|
KADAR
%
(c)
|
CUKAI
RM
(d)
|
A
|
0 - 2,500
|
2,500 pertama
|
0
|
0
|
B
|
2,501 - 5,000
|
2,500 berikutnya
|
1
|
25
|
C
|
5,001 - 10,000
|
5,000 pertama
5,000 berikutnya
|
3
|
25
150
|
D
|
10,001 - 20,000
|
10,000 pertama
10,000 berikutnya
|
3
|
175
300
|
E
|
20,001 - 35,000
|
20,000 pertama
15,000 berikutnya
|
7
|
475
1,050
|
F
|
35,001 - 50,000
|
35,000 pertama
15,000 berikutnya
|
12
|
1,525
1,800
|
G
|
50,001 - 70,000
|
50,000 pertama
20,000 berikutnya
|
19
|
3,325
3,800
|
H
|
70,001 - 100,000
|
70,000 pertama
30,000 berikutnya
|
24
|
7,125
7,200
|
I
|
100,001 - 150,000
|
100,000 pertama
50,000 berikutnya
|
27
|
14,325
13,500
|
J
|
150,001 - 250,000
|
150,000 pertama
100,000 berikutnya
|
27
|
27,825
27,000
|
K
|
Lebih 250,000
|
250,000 pertama
setiap ringgit berikutnya
|
27
|
54,825
..............
|
Pengenaan Cukai
Pendapatan Untuk Warganegara Asing
Jika anda seorang warganegara asing yang bertugas
di negara ini, anda perlu memberitahu Cawangan Tidak Bermastautin atau cawangan
LHDNM yang berhampiran dalam jangkamasa 2 bulan dari tarikh ketibaan anda di
Malaysia.
Apa itu Skop Pengenaan
Cukai?
Pembayar cukai yang bermastautin di Malaysia
dikenakan cukai atas semua pendapatan yang diperoleh di Malaysia dan pendapatan
yang diterima dari luar Malaysia. Skop penggenaan cukai seseorang individu
adalah bergantung kepada taraf permastautinannya.Mulai tahun taksiran 2004,
pendapatan yang diterima di Malaysia dari luar Malaysia adalah dikecualikan
daripada cukai. Dengan itu, pembayar cukai sama ada yang bermastautin atau yang
tidak bermastautin di Malaysia dikenakan cukai atas pendapatan yang diperoleh
dari Malaysia sahaja.
2.2 REBAT CUKAI
|
Berdasarkan maklumat dari
laman web . http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/110-ekonomi/5544-implikasi-cukai-subsidi-kepada-negara.html, (12hbMac 2012).Rebat Cukai Pendapatan Bagi Individu Yang
Mempunyai Pendapatan Bercukai Kurang Daripada RM35,000.Sila lihat lampiran
taksiran berikut:
No
|
Rebat Cukai
|
Tahun Taksiran
2001 - 2008
(RM)
|
Tahun Taksiran
2009 & Seterusnya
(RM)
|
a
|
Taksiran Berasingan
Isteri Suami |
-
350 350 |
-
400 400 |
b
|
Taksiran Bersama
Isteri Suami |
-
350 350 |
-
400 400 |
Jumlah
|
700
|
800
|
|
b
|
Taksiran Di mana Salah Seorang Suami Atau
Isteri Tiada Jumlah Pendapatan
Isteri Suami |
-
350 350 |
-
400 400 |
Jumlah
|
700
|
800
|
Lain-Lain Rebat Cukai
No
|
Rebat Cukai
|
(RM)
|
a
|
Zakat/Fitrah
|
Amaun maksimum tertakluk kepada cukai yang
dikenakan
|
b
|
Levi Pekerja Asing
|
Amaun maksimum tertakluk kepada cukai yang
dikenakan
|
2.3 PELEPASAN CUKAI INDIVIDU
Dibawah ini disediakan jadual
bagi kaedah pelepasan cukai pendapatan individu pada tahun 2010 dan 2011.
Bil.
|
Jenis Potongan Individu
|
Amaun (RM)
|
1
|
Individu dan saudara tanggungan
|
9,000
|
2
|
Perbelanjaan Perubatan Ibu Bapa
|
5,000 (Terhad)
|
3
|
Peralatan Sokongan Asas
|
5,000 (Terhad)
|
4
|
Individu Kurang Upaya
|
6,000
|
5
|
Yuran Pendidikan (Sendiri)
|
5,000 (Terhad)
|
6
|
Perbelanjaan perubatan penyakit yang sukar diubati
|
5,000 (Terhad)
|
7
|
Pemeriksaan perubatan penuh
|
500 (Terhad)
|
8
|
Pembelian buku, majalah, jurnal dan penerbitan
|
1,000 (Terhad)
|
9
|
Pembelian komputer peribadi untuk individu
|
3,000 (Terhad)
|
10
|
Tabungan bersih dalam skim SSPN
|
3,000 (Terhad)
|
11
|
Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan
|
300 (Terhad)
|
12
|
Yuran langganan Jalur Lebar
|
500 (Terhad)
|
13
|
Faedah pembelian rumah. Potongan cukai terhad kepada RM10,000 setiap
tahun asas bagi 3 tahun taksiran berturut-turut bermula dari tarikh faedah
mula dibayar.
Syarat kelayakan: (i) pemastautin warganegara Malaysia; (ii) pembelian rumah kediaman terhad kepada satu unit sahaja; (iii) perjanjian jual beli ditandatangani dalam tempoh 10 Mac 2009 sehingga 31 Disember 2010; dan (iv) rumah kediaman tersebut tidak disewakan. Di mana: (a) 2 atau lebih individu layak menuntut potongan bagi sebuah rumah kediaman; dan (b) jumlah faedah yang dibelanjakan oleh kesemua individu berkenaan melebihi amaun yang dibenarkan dalam tahun itu. Setiap individu dibenarkan suatu potongan bagi setiap tahun mengikut formula berikut: A x B C Di mana; A = jumlah faedah dibenarkan dalam tahun berkenaan; B = jumlah faedah dibelanjakan oleh individu berkenaan dalam tahun berkenaan; C = jumlah faedah dibelanjakan oleh kesemua individu |
10,000
(Terhad) |
14
|
Suami/Isteri/Bayaran alimoni kepada bekas isteri
|
3,000 (Terhad)
|
15
|
Suami/Isteri kurang upaya
|
3,500
|
16
|
Anak di bawah umur 18 tahun
|
1,000
|
17
|
Anak berumur 18 tahun dan ke atas, belum berkahwin dan menerima
pendidikan sepenuh masa
|
1,000
|
18
|
Anak berumur 18 tahun dan ke atas, belum berkahwin dan mengikuti
diploma ke atas di dalam Malaysia @ peringkat ijazah ke atas di luar Malaysia
dalam kursus dan di IPT yang diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang
berkaitan
|
4,000
|
19
|
Anak Kurang upaya
Pelepasan tambahan sebanyak RM4,000 bagi anak kurang upaya berumur 18 tahun dan ke atas, belum berkahwin dan mengikuti diploma ke atas di dalam Malaysia @ peringkat ijazah ke atas di luar Malaysia dalam kursus dan di IPT yang diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan |
5,000
|
20
|
Insuran nyawa dan KWSP
|
6,000 (Terhad)
|
21
|
Skim anuiti baru atau tambahan jumlah anuiti sedia ada dan bayaran di
buat mulai 01/01/2010 (apa-apa lebihan daripada premium anuiti baru atau
tambahan melebihi RM1,000 boleh dituntut dan diambil kira bersama-sama jumlah
premium insurans nyawa)
|
1,000 (Terhad)
|
22
|
Insurans pendidikan dan perubatan
|
3,000 (Terhad)
|
Berdasarkan jadual Pelepasan cukai di
atas menerangkan Pelepasan berjumlah RM9,000 untuk diri sendiri dan saudara
tanggungan.Perubatan ibu bapa terhad kepada RM5,000. Pembelian alat sokongan
asas untuk kegunaan sendiri, suami /isteri, anak atau ibu bapa yang kurang
upaya dihadkan kepada RM5,000. Pelepasan RM6,000 diberi kepada individu yang
kurang upaya.Bayaran yuran pendidikan tahunan terhad kepada RM5,000.
Untuk perbelanjaan perubatan bagi
penyakit yang sukar diubati Rm5000.Pemeriksaan perubatan penuh potongan terhad
kepada RM500.Manakala perbelanjaan pembelian mana-mana buku dan majalah terhad
kepada RM1,000.Potongan RM3,000 pembelian komputer peribadi.Pelepasan simpanan
ke dalam tabung SSPN RM3,000 setahun.Potongan cukai terhad kepada RM300 atas
pembelian.Potongan sebanyak RM500 untuk perbelanjaan ke atas langganan jalur
lebar.Potongan cukai terhad kepada RM10,000 keatas faedah pembelian rumah
,setiap tahun asas bagi 3 tahun taksiran berturut-turut.Bayaran alimoni kepada
bekas isteri sebanyak RM3,000.Bagi suami/isteri yang kurang upaya pelepasan
RM3,500.Pelepasan anak yang belum berkahwin dan berumur di bawah 18 tahun dalam
tahun semasa adalah sebanyak RM1,000.Pelepasan anak yang belum berkahwin dan
berumur 18 tahun ke atas dan menerima pendidikan sepenuh masa sebanyak
RM1,000.Pelepasan untuk anak yang kurang upaya dibenarkan sebanyak
RM5,000.Pelepasan bagi insuran nyawa dan KWSP terhad sebanyak RM 6000,Skim
anuiti baru sebanyak RM1000 dan pelepasan RM3000 untuk insuran pendidikan dan
perubatan.
3.0
KESAN CUKAI LANGSUNG :
Perkembangan yang berlaku
keatas cukai langsung terutama pendapatan individu memberi impak yang besar
kepada banyak aspek.Kejadian samada gaji naik atau statik,jumlah pembayar cukai
yang membayar cukai,semuanya memberi kesan terutama kepada pertumbuhan
ekonomi,kesan kepada pendapatan kerajaan,kesan kepada belanjawan negara dan
juga agihan hasil kekayaan tersebut.
3.1 KESAN KE ATAS PERTUMBUHAN EKONOMI MALAYSIA
Penurunan kadar cukai
individu maksimum daripada 28% kepada 27% telah memberi berita gembira kepada
individu yang berpendapatan lebih daripada RM100 ribu setahun.Kenaikkan
pelepasan diri daripada RM8 ribu kepada RM9 ribu juga telah memanfaatkan
golongan yang berpendapatan lebih daripada RM30 ribu setahun walaupun bilangan
yang mendapat manfaat daripada kenaikkan tersebut hanya merupakan bilangan
kecil namun cukup menggembirakan golongan pembayar cukai ini. Mengikut
statistik yang diperoleh daripada Pertanyaan Parlimen pada tahun 2009,
57peratus isi rumah berpendapatan kurang daripada RM3,000. Merekalah golongan
yang besar, lemah dan mangsa kepada krisis ekonomi kebelakangan ini. Pendapatan
perkapita yang tinggi akan menyebabkan penambahan kepada hasil cukai
negara.Perbelanjaan yang dilakukan oleh mereka ini akan terus menjana ekonomi
negara malah si pembayar cukai ini dengan rela akan menerima keputusan kerajaan
untuk menarik balik sesetengah subsidi yang telah di berikan kepada
mereka.Pengurangan subsidi ini juga akan memberi pulangan kepada kerajaan.
3.2 KESAN KE ATAS PENDAPATAN KERAJAAN MALAYSIA.
Bagi rakyat, cukai adalah satu perkara yang boleh mengurangkan
sumber kewangan mereka. Tetapi rakyat juga perlu ingat, mereka bertanggungjawab
untuk membayar cukai, jika tidak sesebuah kerajaan yang gah macam mana
sekalipun tidak mampu untuk melaksanakan semua dasar dengan lancar jika
"ongkosnya" tidak mencukupi.Bayangkan juga terdapat individu yang
tidak mahu membayar cukai. Mereka inilah golongan yang berasakan hasil yang
mereka perolehi tidak perlu disumbangkan kembali kepada kerajaan untuk
kesejahteraan rakyat. Jadi, sejauh manakah jumlah cukai yang rakyat sanggup
bayar lantaran pendapatan mereka yang tidak mencukupi ini? Usaha kerajaan untuk
meningkatkan pendapatan rakyat pada tahap berpendapatan tinggi merupakan satu
inisiatif yang mengutamakan rakyat. Jika rakyat mempunyai pendapatan perkapita
yang tinggi mereka tidak keberatan untuk
menunaikan kewajipan membayar cukai.Apabila semua orang yang layak membayar
cukai maka pendapatan kerajaan akan bertambah seterusnya hasil dari cukai ini
boleh digunakan untuk melaksanakan pembangunan kepada rakyat malah pada masa
itu mereka juga telah bersedia andainya kerajaan ingin menarik balik sesetengah
subsidi. Namun pendapatan yang tinggi sahaja tidak mencukupi jika perkara
kedua, iaitu harga barangan berada pada tahap yang sentiasa meningkat. Ambil
sahaja contoh mudah harga barangan sebelum harga minyak naik pada tahap
tertinggi tahun lepas berbanding dengan masa sekarang. Ini bermaksud, harga
minyak amat memainkan peranan penting dalam menentukan harga barangan dan
akhirnya boleh memberi kesan kepada sumber kewangan rakyat. Maka, keputusan
kerajaan untuk memperkenalkan Akta Anti Mengaut Keuntungan Berlebihan merupakan
satu lagi usaha yang bakal mengekang harga barangan daripada dimanipulasi oleh
peniaga yang tidak bertanggungjawab.Oleh itu kenaikan pendapatan rakyat jangan
lah pula disertakan dengan kenaikan harga barang-barang keperluan.
3.3 KESAN KEPADA BELANJAWAN KERAJAAN
Mengikut Hamzaid Yahya(1990),Belanjawan kerajaan menerangkan apakah
barangan dan perkhidmatan yang akan dibeli oleh kerajaan pada tahun akan
datang,apakah pindahan yang akan dibuat dan bagaimana membiayai
perbelanjaan.Pada kebiasaannya,belanjawan kerajaan akan dibiayai dari pelbagai
sumber cukai,termasuklah cukai pendapatan individu.Cukai ini
merupakan penyumbang utama kepada pendapatan negara yang akan dikutip
oleh kerajaan.Tapi sumber cukai ini biasanya tidak dapat menampung semua
perbelanjaan dan pindahan yang dirancang.Apabila perbelanjaan kerajaan melebihi
hasil,belanjawan kerajaan berada dalam keadaan deficit,atau disebut belanjawan
deficit.Tetapi,sebaliknya jika hasil cukai kerajaan melebihi
perbelanjaan,belanjawan tersebut akan mengalami lebihan atau di sebut
belanjawan lebihan.
Rajah di atas
menunjukkan bagaimana belanjawan itu berkait dengan keluaran Dalam Negara
kasar(KDNK).Kita mengandaikan bahawa,pertama jumlah perbelanjaan kerajaan ialah
RM160 juta dan kedua,pendapatan kerajaan adalah semata-mata dari hasil cukai
yang bergantiung kepada tingkat pendapatan pada kadar cukai t=0.2.Maka jumlah
hasil cukai adalah sama dengan kadar cukai(t) darab dengan pendapatan atau
R=tY=0.2Y.Hasil cukai ini adalah kosong apabila tingkat pendapatan sama dengan
kosong.Hasil cukai akan sama dengan RM80 juta apabila tingkat pendapatan negara
sama dengan RM400 juta dan seterusnya.Hasil cukai ini akan sama dengan
belanjawan kerajaan iaitu RM160 juta,apabila pendapatan atau output negara
mencapai tahap RM800 juta.Jika pendapatan kurang dari RM800 juta,kerajaan akan
mengalami defisit.Semakin rendah tingkat pendapatan,semakin besarlah defisit
belanjawan ini.Sebaliknya jika pendapatan/output melebihiRM800juta,negara akan
mengalami belanjawan lebihan. Seterusnya
semakin tinggi pendapatan,semakin tinggi lebihan belanjawan bagi negara. Berdasarkan petikan dari akhbar Berita Harian bertarikh 20hb Febuari
2012 yang melaporkan hasil dari sistem kutipan cukai yang cekap dan dasar
perbelanjaan berhemat berjaya menurunkan
defisit negara bagi 2011 kepada lima peratus daripada nilai Keluaran
Dalam Negara Kasar(KDNK) berbanding 5.6 peratus pada tahun 2010.Menteri di
Jabatan Perdana Menteri,Tan Sri Nor Mohamed Yakcop,berkata dua pendekatan
berjaya meningkatkan hasil pendapatan negara sebanyak 16.1 peratus kepada
RM185.4 billion pada 2011 berbanding RM159.7 billion tahun sebelumnya.Katanya
lagi kebanyakan peningkatan hasil pendapatan negara datang daripada kutipan
cukai langsung dengan angka hampir RM20 billion dan lebih dari 50 peratus
daripada jumlah itu ialah hasil dari cukai pendapatan individu.Ini bermaksud,
katanya lagi,pergerakan ekonomi negara berada pada landasan yang betul selain
pendapatan perkapita rakyat meningkat sehingga individu negara ini mampu
membayar cukai kepada kerajaan. Beliau juga di laporkan menyatakan hasrat
kerajaan untuk mengurangkan fiskal pada tahun ini.
Antara kaedah yang bakal dilaksanakan bagi menjayakan matlamat itu
ialah menggalakkan perbelanjaan domestik oleh sector swasta selain meneruskan
dasar perbelanjaan berhemah.Perbelanjaan domestik penting kerana kesannya lebih
besar terhadap pertumbuhan ekonomi negara dan melaluinya juga kita yakin akan
dapat mengekalkan momentum pertumbuhan sekitar enam peratus setahun sehingga
2020.Menerusi dasar yang fleksibiliti dan sentiasa relevan dengan kehendak
ekonomi semasa,kerajaan yakin dengan kemampuannya untuk mengurus tadbir ekonomi
negara sekaligus menjadikan negara ini sebagai negara berpendapatan tinggi.
3.4 KESAN KEPADA AGIHAN KEKAYAAN.
Agihan kekayaan Negara akan lebih adil dan saksama apabila rakyat
menikmati kadar pendapatan perkapita yang tinggi.Apabila pendapatan tinggi
rakyat yang layak akan membayar cukai pendapatan mereka dengan senang
hati.Pendapatan kerajaan dari hasil cukai ini akan terus meningkat dan
seterusnya kerajaan akan mengagihkan pendapatan ini semula kepada mereka dalam
bentuk pembangunan sosio-ekonomi,infrstruktur dan kebajikan-kebajikan rakyat
secara keseluruhannya akan dapat dinikmati oleh segenap lapisan masyarakat
samada pembayar cukai ataupun mereka yang tidak perlu membayar cukai.
4.0
KESIMPULAN:
Sistem percukaian di Malaysia di bahagi kepada dua jenis iaitu cukai
langsung dan cukai tidak langsung.Definisi ringkasnya cukai langsung ialah
cukai yang dikenakan kepada orang yang wajib bayar dan beban cukai tidak boleh
dipindahkan kepada orang lain contohnya cukai pendapatan individu atau syarikat.Manakala
cukai tidak langsung pula cukai yang beban pembayaran boleh di pindahkan kepada
orang lain,contohnya cukai jualan dan perkhidmatan.Cukai langsung yang paling
penting di Malaysia ialah cukai pendapatan individu ,malah di negara-negara
maju lain juga begitu .Cukai pendapatan merupakan penyumbang terbesar kepada
hasil kerajaan.Di Malaysia cukai pendapatan ini dikenakan kepada individu dan
syarikat dan ianya berhubungan dengan pendapatan mereka.Di bawah ini di berikan
contoh-contoh bagi cukai tersebut:
Sistem percukaian
yang di kenakan ini terbahagi pula kepada tiga bentuk sebagaimana di terangkan
dalam rajah dibawah
Rajah di bawah
ialah keluk yang menggambarkan bentuk-bentuk cukai yang telah diterangkan di
atas iaitu (a) keluk cukai proposional iaitu kadar cukai tetap sama walaupun
pendapatan individu berubah.GarisY pada semua rajah di bawah mewakili jumlah
pendapatanindividu.keluk(b)cukai progresif .dimana kadar cukainya bertambah
apabila pendapatan bertambah dan (c) ialah keluk regresif yangmana kadar cukai
menurun walaupun pendapatan bertambah.(Hamzaid yahya,1990).
Cukai pendapatan individu ini memberi banyak kesan kepada
pertumbuhan ekonomi ,pendapatan kerajaan,belanjawan Negara dan kesan agihan
kekayaan negara.kesan ke atas ekonomi ialah sekiranya pendapatan individu
meningkat,ekonomi dalam rumahtangga akan berkembang dengan baik .Pengguna yang
berpendapatan tinggi ini akan terus membelanjakan pendapatan mereka untuk
keperluan diri dan juga keluarga.Pertumbuhan pendapatan ini akan terus
merangsang perkembangan ekonomi negara secara berterusan.Malah sekiranya
pendapatan individu tinggi mereka juga tidak akan teragak-agak untuk melepaskan
subsidi yang mereka terima selama ini.
Sebagaimana yang di ketahui
cukai pendapatan individu ini merupakan penyumbang yang terbesar kepada hasil
pendapatan Negara pada setiap tahun.Sebarang pertumbuhan pada pendapatan
individu akan memberi kesan yang besar kepada pendapatan kerajaan itu sendiri
dimana apabila pendapatan kerajaan dari hasil cukai ini meningkat maka pelbagai
pembangunan akan dapat dilakukan oleh kerajaan keatas rakyat samada pembangunan
infrastruktur mahupun pembangunan sosial.
Hasil pendapatan dari cukai individu ini juga turut memberi impak
keatas perbelanjaan kerajaan dimana
perbelanjaan kerajaan akan mengalami defisit apabila jumlah kutipan dari hasil
cukai ini tidak dapat menampung jumlah perbelanjaan kerajaan nanti.Sebaliknya
jika kutipan dari hasil cukai pendapatan individu ini bertambah maka akan
berlakulah pula belanjawan lebihan yang mana dalam keadaan ini rakyat akan
mengalami kemakmuran sebagaimana yang sedang diusahakan oleh kerajaan untuk
mencapai wawasan 2020 nanti iaitu untuk mencapai tahap menjadi sebuah negara
yang perpendapatan tinggi.
Pembahagian atau agihan kekayaan negara akan berlaku dengan adil dan
saksama apabila semua mereka yang layak membayar cukai menunaikan tanggungjawab
mereka untuk membayar cukai.Segala pendapatan yang diperolehi oleh kerajaan itu
akan dipulangkan semula kepada rakyat dalam bentuk pembangunan sosio-ekonomi
dan juga pembangunan fizikalnya.
Assalam..info yang awak berikan sangat membantu saya untuk buat assignment saya..tapi gambar rajah untuk info di atas tak keluar..boleh tak kalau saya nak dapatkan rajah tu?
BalasPadamterima kasih
BalasPadamsangat berguna